Afspraken kunnen online of buiten dus coronaproof!

Mini programma dag 3: Mindful chocola eten

Welkom bij dag 3 van het online mini-programma! 

Hoe is het gegaan met het formuleren van een nieuwe overtuiging? Geeft het je een goed gevoel? 

Vandaag is het dan zover: je gaat oefenen om chocola met heel veel aandacht te proeven! 

Kijk het onderstaande filmpje voor de opdracht en de toelichting. Onder het filmpje kun je daarna de opdracht weer nalezen voor je aan het proeven gaat beginnen.

Veel succes! 

 

Opdracht:

Ga aan tafel zitten, met een paar blokjes van die reep favoriete chocola en houd ook pen en papier bij de hand en een glas water. Ga aan de slag met de volgende vragen en opdracht:

  1. Heb je vooraf al een oordeel? Wil je het eigenlijk wel proeven of roept het bepaalde (negatieve of positieve) herinneringen of emoties op?
  2. Pak een blokje tussen je vingers. Kijk, ruik, voel, en merk op gebeurt er al iets in je mond?
  3. Dan stop je het in je mond. Wat proef je, hoe voelt het in je mond? Heb je de neiging om door te kauwen en te slikken of kun je dit beheersen?
  4. Wat gebeurt er als je het doorgeslikt hebt? Hoe voelt het dan in je mond? Bijvoorbeeld: behaaglijk, voldaan, of onrustig om je meer wilt, of voel je je vol?
  5. Hoe was het voor je? Smaakt de chocola anders als je er zo bewust van bent?
  6. Schrijf de antwoorden op de vragen op! Neem een paar slokken water.
  7. Herhaal de stappen. De tweede keer is een verdieping. Schrijf ook na de tweede keer op wat je ervaringen zijn.

 

Wat neem je hiervan mee in de dagelijkse praktijk, als je met je nieuwe overtuiging aan de slag gaat?

Bijvoorbeeld: de lekkere smaak zit al in 1 stukje voor mij, dus dat motiveert mij om niet door te eten. Of: bij het tweede blokje werd het eigenlijk minder lekker, het voegde niet zoveel toe.

Wat je ter afsluiting doet is het combineren van je nieuwe overtuiging, die je gisteren hebt geformuleerd, met je ervaringen van vandaag. Je maakt eigenlijk de nieuwe overtuiging nog concreter en praktischer voor jezelf. Bijvoorbeeld, als je nieuwe overtuiging is: 'Als ik na een drukke dag op de bank zit, geniet ik van een kopje thee met 2 blokjes chocola' , dan kun je er nu misschien aan toevoegen: 'de romige zoete smaak is het lekkerst bij het eerste blokje'. 

Zorg dat je de overtuiging zo ook opschrijft!

Morgen ga je ter afsluiting  leren hoe jij de nieuwe overtuiging je ook écht eigen gaat maken!