Afspraken kunnen online of buiten dus coronaproof!

Mini programma dag 2: Van een negatieve naar een positieve overtuiging

Welkom bij dag 2 van het online mini-programma! 

Hoe is het gisteren gegaan? Kwam je bij je overtuigingen uit? Vandaag gaan we hiermee verder. 

Kijk het onderstaande filmpje voor de opdracht en de toelichting. Onder het filmpje kun je daarna de opdracht weer rustig nalezen voor je eraan gaat beginnen.

Veel succes! 

 

De opdracht: 

Je gaat straks nogmaals kijken naar alles wat je gisteren opgeschreven hebt en gaat een overtuiging formuleren die jou helpt in plaats van je beperkt.

  1. Pak je notities van gisteren erbij. Het is handig als je een markeerstift hebt en een extra vel papier.
  2. Lees het nog eens door. Waar vind je de overtuigingen terug? Markeer die. Als voorbeeld nogmaals: ik mag geen chocola eten want het is slecht; als ik een vervelende dag heb gehad dan moet ik gewoon chocola eten. Het kenmerk van een negatieve overtuiging is dat ie je geen prettig of zelfs een benauwend gevoel geeft.
  3. Lees de andere dingen die je opgeschreven hebt ook nog even door. Wat spreekt eruit? Dat je chocola lekker vindt? Dat je je soms wilt troosten met chocola, daar spreekt uit dat je die behoefte aan troost hebt. Dat mag je erkennen voor jezelf. Blijkbaar vervult de chocola een positieve functie! Dat mag je niet vergeten en mag je meenemen in het formuleren van de nieuwe overtuiging!
  4. Even terug naar de overtuigingen. Stel jezelf de volgende vragen per overtuiging: Is het (absoluut) waar? En: Is het helpend gezien het streven om van chocola te kunnen genieten? Waarschijnlijk kom je hier iets van jezelf tegen: misschien moet je wel toegeven dat je denkt dat het waar is maar het niet is. Bijvoorbeeld: ‘als een reep open is moet ie op’. Misschien voelt het zo, maar het is in absolute zin natuurlijk niet waar.
  5. Het is daarna tijd om een nieuwe overtuiging te formuleren die wel helpend is. Hoe kom je daar nu toe? Stel je eens de ideale situatie voor. Hoe zie jij jezelf dan genieten van chocola? Door je te verplaatsen in die situatie, kom je tot een beeld van hoe het dan is. En daaruit kun je ook je nieuwe helpende overtuiging formuleren. Bijvoorbeeld: Na een drukke dag mag ik lekker op de bank zitten met een kopje thee en een paar stukjes chocola. Of: Ik ben goed in staat om na 2 stukjes de reep niet meer aan te raken. Voel daarna of hij je ruimte geeft. Het kan zijn dat het gek overkomt. En dat is niet vreemd, je spreekt iets uit wat je mogelijk nog niet eerder hebt gedaan, namelijk een positieve overtuiging over genieten van chocola. Hij is ook niet meteen eigen. Maar als het goed voelt, dan is het de basis om te veranderen.
  6. Schrijf de overtuiging op een briefje, lees het nog eens na en laat hem eens rustig op je inwerken.

 

Tot slot: morgen gaan we proeven dus zorg, als je dat nog niet gedaan had, dat je favoriete chocola in huis is!